Alles over de Management Buy-In
- 27 juni 2019
- Posted by: Venturefirm
- Categorie: Artikel/blog
De management buy-in, een van de vele manieren waarop u uw ondernemerscarrière kunt starten of uw onderneming juist (deels) kunt verkopen. Als ervaren insider in fusies en overnames weten wij waar de succesfactoren en pijnpunten van deze methode liggen. Deze delen wij dan ook graag met u in dit artikel.
Hoe werkt de MBI
Voor we verder gaan met de succesfactoren en pijnpunten van deze methode, leggen we graag nog even uit hoe een management buy-in in zijn werk gaat. Bij een management buy-in traject koopt een externe partij een onderneming. Hetzij de volledige onderneming, ofwel een gedeelte daarvan. Deze externe partij neemt vervolgens zelf de leiding over de onderneming en vervangt daarmee het zittende management. Het belangrijkste voordeel van de management buy-in is dat deze vorm van overname zorgt voor extra financiele middelen. Dit heeft natuurlijk direct een positief effect op de onderneming.
Tip: Als de kopende partij in een management buy-in traject onvoldoende middelen heeft om de onderneming in één keer over te nemen, is de MBI ook zeer geschikt voor een gefaseerde overname. De koper gebruikt zijn winstaandeel dan voor het financieren van extra aandelen.
De stappen van een MBI
Of u nu de kopende of verkopende partij bent in een management buy-in traject, er zijn een aantal stappen die hoe dan ook uitgevoerd moeten worden. Vaak gebeurt dit in deze volgorde:
- Koper / passende onderneming vinden voor uw wens;
- Kennismaking en ontwikkelen van persoonlijke klik;
- Waardebepaling onderneming;
- Evalueren en opstellen van de juridische structuur;
- Evalueren van de financieringsmogelijkheden;
- Onderhandelingen;
- Opstellen van overeenkomst.
Tip: Als kopende partij moet u al in een vroeg stadium nadenken over de financiele mogelijkheden en de risico’s die u wilt lopen bij het overnemen van een onderneming.
De uitdagingen en valkuilen van een MBI
Misschien wel het grootste voordeel van een management buy-in is het feit dat de onderneming in kwestie al een tijd bestaat. Deze heeft dus een bestaande klantenkring waardoor u de onderneming niet volledig hoeft op te bouwen. Hoewel de management buy-in dus een mooie manier is om te starten als ondernemer, is er ook een keerzijde. Hieronder zetten wij een aantal van de belangrijkste uitdagingen voor u op een rij.
Het vinden van de juiste onderneming
De perfecte onderneming komt helaas niet uit de lucht vallen. Stel daarom een uitgebreid profiel op. Als u niet weet wat u zoekt zult u het namelijk ook nooit vinden. Binnen een dergelijk profiel moet u daarom vooral goed nadenken over:
- De soort onderneming;
- De omvang van de onderneming;
- De branche waarin de onderneming actief is;
- De regio.
Het vinden van de juiste onderneming voor uw management buy-in traject gaat niet over één nacht ijs. Wees daarom voorbereid op een langdurige zoektocht. De meeste ondernemingen die binnen uw profiel passen staan waarschijnlijk niet publiekelijk te koop. Veel onderzoek (laten) uitvoeren is dus een vereiste.
Onderschatten van de financiering en de koopsom
Voor de crisis was een management buy-in relatief eenvoudig te financieren. Tegenwoordig is dit helaas lastiger en om die reden moet u de financiering dan ook niet onderschatten. Door al in een vroeg stadium na te denken over de vorm van de financiering kunt u eventuele onverwachte tegenslagen omzeilen.
Houd er daarnaast rekening mee dat financiers gemiddeld genomen bereid zijn om maximaal de helft van de koopsom te financieren. Voor het overige deel zal u dus zelf een andere financier moeten zoeken.
Persoonlijk contact
Zowel de koper als verkoper moet zich bij een management buy-in traject niet blind staren op de cijfers. Blijf daarom werken aan een goede relatie met de andere partij. Blijf gesprekken voeren en laat regelmatig van u horen. Probeer het contact eventueel ook persoonlijker te maken om niet continu in de onderhandelingssfeer te blijven hangen.
Vragen of interesse in begeleiding bij uw management buy-in?
Wilt u nóg meer weten over de management buy-in? Neem dan gerust contact op met ons. Telefonisch zijn wij bereikbaar op: 06-21817831. Een e-mail kunt u sturen aan: tenthij@venturefirm.nl. Ook kunt u het onderstaande contactformulier invullen. Wij helpen u graag verder!