Strategische partnerships

Wilt u een strategisch partnership aangaan? Of heeft u een eerste interesse in deze samenwerkingsvorm? Venturefirm biedt u graag kennis van zaken! Dankzij onze jarenlange ervaring en uitgebreide expertise hebben wij diverse ondernemers een helpende hand weten te bieden bij het maken van belangrijke keuzes. Geïnteresseerd in de mogelijkheden? Lees dan verder voor een nadere toelichting omtrent strategische partnerships.

Wat is een strategisch partnership?

Bij een strategisch partnership wordt een samenwerking tussen twee ondernemingen afgesloten, zonder dat er sprake is van een juridisch partnerschap of zakelijke partnerrelatie. Daarbij bundelen deze twee partijen de krachten om een individueel of gedeeld doel te bereiken. Door het strategisch partnership worden risico’s beperkt en de opbrengsten verhoogd.

Er zijn diverse manieren waarop strategische partners iets voor elkaar kunnen betekenen. Voorbeelden zijn:

  • Twee ondernemingen die complementaire goederen aanbieden. Denk aan een schoenenmerk dat een gezamenlijke verkoopstrategie aangaat met een milieuvriendelijke schoenenpoetsleverancier. Zodoende profileert het schoenenmerk zich als klimaatbewust, en de schoenenpoetsleverancier bereikt een grotere doelgroep.
  • Het opzetten van een collectieve marketingstrategie, bijvoorbeeld door het onderling delen van artikelen, columns of video’s op andermans (social media) kanaal. Door de handen ineen te slaan, wordt er een grotere doelgroep bereikt.
  • Een samenwerking op het gebied van inkoop en/of productie voor het bewerkstelligen van schaalvoordelen.

Een strategische partnership aangaan; waar moet u op letten?

Vanzelfsprekend zijn er geschikte en minder geschiktere partijen waarmee een strategisch partnership kan worden aangegaan. Dit verschilt per branche, marktaandeel en andere contextafhankelijke factoren. Hoe dan ook bestaan er enkele criteria die u als ondernemer in het achterhoofd kan houden bij het aangaan van een potentieel partnerschap:

  • De potentiële partner is complementair aan uw onderneming, en dus zeker geen concurrent. Overlappende doelstellingen van concurrenten kunnen bij een samenwerking frictie opleveren, en dat komt beide ondernemers niet ten goede. Zorg dus dat een potentiële partner iets nieuws te bieden heeft.
  • Zoek een partner met een groot bereik. Een strategisch partnership is een tijd- en kapitaalinvestering, dus vanzelfsprekend wilt u hier een significant resultaat uit halen.
  • De organisaties raken elkaar op visie, normen en waarden en karakter.

Ondersteuning bij het realiseren van een strategisch partnership

De financieel experts van Venturefirm helpen u graag bij het zoeken, vormen en onderhouden van strategische partnerships! Zo ondersteunen wij ondernemers uit diverse sectoren met het maken van de volgende stap vooruit. Wij zijn zeer nauw betrokken bij uw onderneming, denken actief met u mee en zijn u graag van dienst bij het maken van belangrijke keuzes.

Een strategisch partnership moet juridisch goed worden gekaderd. Ook daarvoor beschikken wij over de juiste specialisten. Zonder de juiste juridische kadering en/of afbakening loopt u wellicht risico’s die u liever vermijdt.

Vragen over strategische partnerships?

Wilt u meer weten over strategische partnerships, of heeft u andere vragen omtrent samenwerkingsverbanden? Neem dan gerust contact met ons op! Onze medewerkers helpen u graag verder! U kunt ons telefonisch bereiken op 06-21817831 of een e-mail sturen naar tenthij@venturefirm.nl. Wij gaan zo snel mogelijk voor u aan de slag!